Friday, July 9, 2010

Di Sebalik Kisah Kitab Nahu



Diceritakan oleh Maulana Dr Fathi Abdul Rahman al-Hijazi Hafizhohullah, seorang ulama besar Azhar dan salah seorang daripada ulama Lughah di Mesir, tentang karangan kitab nahu yang masyhur iaitu kitab التحفة السنية بشرح المقدمة الآجرومية di karang oleh seorang ulama besar dalam bidang lughah satu ketika dahulu, iaitu al-'Allamah Syeikh Muhammad Muhyiddin Abdul Hamid Rahmatullah 'alaihi.

al-'Allamah Syeikh Muhammad Muhyiddin Abdul Hamid Rahmatullah 'alaihi

Syeikh Muhyiddin Rahmatullah 'alaihi merupakan salah seorang daripada pensyarah di Universiti al-Azhar satu ketika dahulu dan merupakan Rais Qisim Lughah Arabiyyah di Universiti al-Azhar. Beliau merupakah salah seorang guru kepada Maulana Dr.Fathi Hafizhohullah. Maulana Dr.Fathi Hafizhohullah semasa dalam pengajiannya sering kali menyebut nama tokoh yang ternama ini (Syaikhuna Syeikh Muhyiddin). Banyak kitab2 lughah yang sempat Dr.Fathi mengaji dengan beliau.

Ceritanya bermula apabila Syeikh Muhyiddin di jemput oleh Raja Farok (Raja Mesir) ke istana baginda untuk menghadiri majlis baginda. Berlakunya di sana perkara yang tidak disenangi oleh Raja Farok, yang telah dilakukan oleh Syeikh Muhyiddin, kerana Syeikh Muhyiddin tidak sangat mengikut protokol istana yang terlalu ketat.

Peristiwa tersebut menyebabkan Syeikh Muhyiddin di tukar oleh Raja Farok ke Ma'had Sanawi al-Azhari (Sekolah Menengah) , yang mana beliau sebelum ini menjadi Rais Qisim Lughah Arabiyyah di Universiti al-Azhar. Hasil daripada pertukaran beliau mengajar di Ma'had al-Azhari, mula tercetus idea untuk mengarang kitab التحفة السنية بشرح المقدمة الآجرومية untuk pelajar di sekolah Ma'had al-Azhari. Oleh kerana ikhlasnya usaha Syeikh Muhyiddin, kitab beliau digunakan oleh pelbagai lapisan, bukan untuk pelajar Ma'had al-Azhari sahaja bahkan kitab ini diguna pakai seluruh dunia islam.

al-'Allamah Dr.Fathi Abdul Rahman al-Hijazi sedang mengajar kitab Syarah Ibnu 'Aqil di Jamie' al-Azhar. Dikatakan di sini jugalah tempat Syeikh Muhyiddin Abdul Hamid pernah mengajar.

رضى الله تعالى عن الشيخ محمد محى الدين عبد الحميد وعلماء الأزهر وغيرهم وأرضاهم ونفعنا الله بعلومهم وبركاتهم وأسرارهم آمين

4 comments:

Unknown said...

Syirik akbar janganlah pernah percaya.
Manusia tidak ada yang bisa memberi manfaat atau menolak madharat tapi semata mata semuanya dari Allah maka tempuhlah dengan cara yang wajar n halal.
Rasulullah saja tidak bisa memberi manfaat
Apalagi si keboireng gila sinting idiot musyrik syirik neraka itu. Si puspita kurang waras itu setan yang menyeru kepada neraka. Maka ahsannya hapus saja komentnya orang sinting dengan kebonya yang super idiot

Unknown said...

Bismillah alhamdulillah wash shallallahu muhammadin 'alaa alihi wash shahbihi ajmain. Amma ba'du
Dalam kitab Riyadhus shalihin imam nawawi rahimahullah disebutkan
"Bahwa jibril mendatangi Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam kemudian mengatakan: siapa yang mati sedang dia tidak menyekutukan Allah maka dia masuk surga, maka Rasulullah bertanya; walaupun dia berzina & mencuri, maka jibril menjawab; walaupun di berzina & mencuri (tetap masuk surga jika meninggal dalam keadaan tidak berbuat syirik kepada Allah).
Faidah Hadist
1. Peringatan keras akan perbuatan syirik
2. Anjuran memerangi kesyirikan & memang memerangi kesyirikan termasuk jihad fii sabilillah
3. Pezina adalah orang yang biasa malakukan zina sedangkan jika disebut berzina maka dia hakikatnya benci zina hanya saja terjatuh pada perbuatan zina karena memang nafsu ada syaithan & keadaan setiap orang berubah ubah maka siapa berbuat dosa hendaklah dia segera bertaubat
4. Jangan pernah melakukan kesyirikan sekecil apapun apalagi tulisan puspita kendeng dengan kebo bodoh musyrik syirik neraka itu adalah syirik akbar maka hendaklah kita belajar agama tauhid sehingga kita tahu kalau kebo itu bodoh keboireng itu idiot sinting musyrik neraka.


Semoga Allah membimbing kita semua pada jalan yang haq

Unknown said...

Mbah kabo hideng, setan belek

Unknown said...

Mbah kabo hideng, setan belek