Tuesday, March 9, 2010

ZIARAH MAKAM AULIA' DI SYARQIYYAH

Lokasi 1

Makam al-'Arif Billah Dr. Abdul Halim Mahmud Radiallahu 'anhu

Pintu masuk makam Dr.Abdul Halim Mahmud

Beliau di lahirkan pada tahun 1910 M. Dr Abdul Halim Mahmud merupakan salah seorang Syeikhul Azhar, sezaman dengan Sayyidi Syeikh Soleh al-Ja'fari R.a dan merupakan kawan rapat dengan Syeikh Soleh. Beliau juga sentiasa menghadiri majlis pengajian Syeikh Soleh di Masjid al-Azhar. Mempunyai banyak kitab hasil karangannya terutama dalam bidang tasawwuf. Beliau berpendapat bahawa tasawwuf adalah satu jalan dan ikutan yang membawa kita sampai kepada ma'rifah. Adalah Dr. Abdul Halim Mahmud seorang sufi, pendakwah, guru, murabbi dan Syeikhul Azhar. Pada zaman beliau menjadi Syeikhul Azhar bertambahnya pusat-pusat pengajian seperti ma'had-ma'had dan universiti. Beliau radiallahu 'anhu wafat pada tahun 1978 dan di semadikan di Qaryah as-Salam, Bilbis.

Kubah Makam Dr.Abdul Halim Mahmud, disebelahnya proses pembinaan masjid beliau


Pemandangan dari dalam : makam Dr.Abdul Halim Mahmud


Lambang simbol 'imamah(serban) azhar turut diletakkan di dalam makam

Ramai-ramai baca Surah Yaasin dan Madaih an-Nabawiyyah di sisi makam


Bergambar bersama orang tempatan di sana, Pakcik yang berserban tu yang tolong buka pintu makam kat kami, kalau tidak kerana dia tak boleh masuk lah kami.

Lokasi 2

Makam Sidi Ibrahim Abu Khalil Radiallahu 'anhu

al-'Arifubillah Syeikh Ibrahim Muhammad Khalil

Beliau ialah as-Syarif Ibrahim Ibnu Saadah al-Asyraf Muhammad bin Khalil bin Ibrahim bin Ismail sehinggalah nasabnya bersambung kepada Sayyidina Husain bin Imam 'Ali daripada Sayyidah Fatimah az-Zahra' binti Maulana Sayyidina Rasulullah Sollahu 'alaihi wasallam.
Ayahnya Sayyidi Muhammad Abu Khalil pengasas Tariqat Khaliliyyah, yang mana beliau merupakan nasab keturunan Rasulullah Sollahu 'alaihi wasallam. Di lahirkan di Madinah Zaqoziq pada tahun 1872 M. Beliau di tarbiyah sendiri oleh ayahnya dengan penuh ketaqwaan. Menghafal al-Quran semenjak kecil lagi dan bersungguh-sungguh dalam mempelajari ilmu al-Quran, sehingga apabila beliau membaca al-Quran beliau akan menangis. Mengambil tariqat dengan ayahnya. Setelah mana ayahnya wafat, beliau mengambil alih menjadi syeikh tariqat al-Khaliliyyah. Syeikh Ibrahim Abu Khalil merupakan imam, guru tasawwuf dan syeikh bagi Tariqat Khaliliyyah, menggantikan ayahandanya. Mempunyai banyak karangannya seperti kitab al-Wasilah, as-Syafa'ah, al-Bayan fi Maulid dan lain-lain lagi. Syeikh Ibrahim Abu Khalil wafat pada hari Jumaat 9 Disember 1988 M dan jasad beliau disemadikan bersebelahan dengan makam ayahnya di Masjid Syeikh Abu Khalil.

Masjid Syeikh Ibrahim Khalil


Makam Syeikh Ibrahim Khalil


Pejabat Operasi Tariqat Khaliliyyah


Mendengar sedikit penerangan mengenai Tariqat Khaliliyyah daripada Syeikh Tariqat Khaliliyyah iaitu Syeikh Muhammad Mahmud Ibrahim Abu Khalil Hafizhohullah


Bergambar bersama Syeikh Tariqat Khaliliyyah di pejabatnya

Lokasi 3

Makam Sayyidi al-Imam Yahya al-Mutawwij bil-Anwar Radiallahu 'anhu


Beliau ialah Ahli Bait Rasulullah Sollahu 'alaihi wasallam Sayyidina al-Imam Yahya al-Mutawwij bil-Anwar bin Sayyidina Imam Hasan al-Anwar bin Sayyidina Imam Zaid al-Ablaj bin Sayyidina Imam Hassan as-Sibti bin Sayyidina Imam 'Ali bin Abi Talib bin Sayyidah Fatimah al-Zahra' binti Sayyidina Maulana Rasulullah Sollahu 'alaihi wasallam.

Merupakan abang kepada Ummul 'Ulum Sayyidah Nafisah Radiallahu 'anha. Di lahirakan Sidi Yahya di Mekah pada 25 Rbi'ul Awwal 140 H. Menetap beberapa ketika semasa beliau masih kecil di Madinah bersama ayahandanya al-Imam Hassan al-Anwar.Sidi Yahya sentiasa melazimi menziarahi datuknya Rasulullah Sollahu 'alaihi wasallam. Adalah ayahandanya merupakan gabenor di Madinah. Bertalaqi al-Quran ketika umurnya 14 tahun. Di gelar dengan Yahya al-Mutawwij bil-Anwar kerana beliau mendapat haibah dan berkat yang telah diwarisi daripada nur datuknya Sollahu 'alaihi wasallam.

Pada tahun 194 M tibanya Sayyidina Yahya di Mesir bersamanya beberapa orang sahabatnya. Telah pergi Imam Yahya daripada bandar Bilbis ke Kaherah untuk melihat ayahandanya Sidi Hassan al-Anwar, adindanya Sayyidah Nafisah dan anakandanya as-Syarifah Zainab al-Jauharah al-Shugra, yang mana anakandanya telah di jaga oleh adindanya Sayyidah Nafisah. Beliau menetap di Kaherah selama 10 tahun. Sempat berjumpa dengan Imam Syafi'e Radiallahu 'anhu dan banyak mengaji dengan Imam Syafi'e. Ketika Imam Syafie wafat, Sidi Yahya hadir solat jenazah pada tahun 204 H.

Ketika Sidi Yahya berada di Kaherah selama 10 tahun, beliau selalu berualang alik dari Bilbis ke
Kaherah semata-mata untuk menziarahi kawan-kawannya dan ibundanya as-Syarifah Ummu Salamah yang ketika itu sakit tenat. Ketika Sidi Yahya balik dari Kaherah ke Bilbis, di pertengahan jalan beliau melalui di satu kampung yang di beri nama Ghar Din, yang mana menetapnya dua orang bapa saudaranya.

Telah syahid Sidi Yahya, keluarganya dan sahabatnya di kampung Ghar Din selepas berlakunya peperangan di antara Sidi Yahya dan musuh yang menentang Ahli Bait pada ketika itu. Di kebumikan mereka yang Syahid di kampung tersebut termasuk Sidi Yahya pada bulan Rabi'ul Awwal 206 H, ketika umurnya 66 tahun.

Mudah-mudahan Allah merahmati dan memberkati ke atas kamu wahai Ahli Bait Rasulullah Sollahi 'alaihi wasallam.

Pintu masuk makam Sidi Yahya


Makam anak perempuan Sidi Yahya as-Syarifah Zainab al-Jauharah al-Shugra


Membaca madaih di sisi makam Sidi Yahya


Kubah yang terdapat dalam makam Sidi Yahya ... sungguh cantik


Di sisi makam Sidi Yahya al-Mutawwij (dari kiri Umar, al-Faqir, Solahuddin, Hayyi dan Rodhi)


bertawassul di sisi makam Sidi Yahya, mudah-mudahan najah imtihan tahun ini


Di luar makam Sidi Yahya, sedih rasanya nak tinggalkan tempat ini ...


No comments: